Facebook

Utolsó kommentek

Naptár

2012
<<  >>
jan feb már ápr
máj jún júl aug
sze okt nov dec

Cadaveres Digitour - csatlakozik a Superbutt is!

2012.02.05. 15:41 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

Március 15-én és 16-án a Superbutt is csatlakozik a Cadaveres zenekar Digitour névre keresztelt tavaszi turnéjához. Zalaegerszeg, Sopron és Szombathely népe, azaz a Grabowszky, a Hangár és az Oladi lelkes közönsége egy igazi minifesztivál részesei lehetnek a hosszú hétvégén.

A három napos őrület további résztvevői, ahogy már korábban is hírt adtunk róla, a Just Four, a Don Gatto és az Éjfény. Az ő felbukkanásuk a turné más állomásain is várható, de a pontos helyszínek és időpontok miatt látogassátok sűrűn a bandák Facebook profilját.
 
2012.03.14.
Zalaegerszeg, Grabowszky
Belépő: 1000 HUF
 
2012.03.15.
Sopron,Hangár
Belépő: elővételben: 1300 HUF, helyszínen: 1600 HUF
 
2012.03.16.
Szombathely,Oladi
Belépő: elővételben: 1300 HUF, helyszínen: 1600 HUF
 
 

Hind - interjú

2012.02.05. 15:17 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

 

Hind interjú Sipka Róberttel

 
Beszéljünk először is a nevetekről. Miért éppen Hind?
 
A nevünk eredetileg a zenei koncepció része volt. Az első időben megpróbáltunk amolyan "magyaros" szövegvilágú, népzene-metal crossovert létrehozni és ehhez kapcsolódott az elnevezés, ami a népünk ősi totemállatára utalt. (A honlapunkon található egy próbatermi felvétel ebből az időszakból!) Akkortájt nem sokan nézték jó szemmel ezt a zenei próbálkozást, ezért a negatív visszajelzések és kritikák hatására úgy döntöttünk, hogy irányt váltunk, de a szarvasünő név "rajtunk ragadt". Azért teljesen nem mentek feledésbe a kezdeti dalok. Pld. a Turulfi-t 2005-ben újravettük és azóta is a repertoárunk része, és ahogy az időnk engedi, felelevenítjük a csapat legelső szerzeményét, az 1998 környékén íródott Csodaszarvast is.
 
2000 és 2006 között már működött a zenekar. Mi volt az oka a leállásnak és milyen sikereket könyvelhettetek el ebben a 6 évben?
 
A leállást egy, a zenekaron belül keletkezett, nem publikus feszültség- és a Nógrád megyéből való kitörés képtelenség generálta. Eredetileg ez csak egy egy éves kényszerpihenő lett volna, de mivel ez nem mindenkinek felelt meg, így inkább a megszűnés mellett döntöttünk.
Látványos sikereket ugyan nem értünk el, de helyi szinten a legjobbak között tartottak minket számon és adtunk jó néhány felejthetetlen koncertet, ahol a közönség nemcsak a feldolgozásokat-, hanem a saját dalainkat is betéve tudta és énekelte.
 
 
2005-ben született egy 8 számos demó. Ez volt az egyetlen kiadványotok?
 
Igen. 2005-ben készült el a Legenda című demónk. Ezen kívül 2003-ban volt egy 3 számos is Apáról-fiúra címmel, de a minőségére való tekintettel nem adtunk neki nagy publicitást. Néhány helyre elküldtük ugyan, de még csak visszajelzés sem érkezett, hogy megkapták volna. Ettől függetlenül igen gyorsan elterjedt és népszerű lett a koncertjárók között és a címadó dal valódi slágerré vált. Meglepetésünkre még feldolgozás is született belőle. (Ez a két demó is megtalálható a honlapunkon.)

Az utóbbi időben átestetek néhány tagcserén. Most mennyire egységes a csapat?
 
Természetesen, mint mindenhol, vannak apróbb nézetkülönbségek, de az egységet megoldjuk demokratikus úton. Régen volt rá példa, hogy egy-két tag is megvétózta a zenekari döntéseket, de a jelenlegi felállásban az a gyakorlat vált be, hogy a többség akarata úgymond "szent".
 
Ha jól tudom, Salgótarjánban elég népszerű a csapat. Mi a helyzet az ország többi részével?
 
A salgótarjáni rajongótábor főként az egyes régi tagok baráti- és rokoni kapcsolataiból jött anno létre és alkotott egy kitartó keménymagot. Most a végbement tagcserék után fog majd valójában kiderülni, hogy kik is azok, akik a zenénk miatt jöttek el a koncertekre és kiket vezéreltek oda kapcsolati tényezők. Márciusban debütálunk az új felállással a salgótarjáni Talent klubban. Ott egy szempillantás alatt eldől majd a népszerűség.
Bár az ország többi részén még nem sokan ismernek, de szerencsére vannak biztató visszajelzések. Több megkeresést is kaptunk, hogy tetszik a zenénk és szeretnék jó pár helyen élőben látni, hallani minket.

 
Gondolom az elmúlt években újabb dalok születtek. Készültek esetleg egy új lemezzel?
 
Sajnos a tagcserék kétszer is a startmezőre helyezték a bandát, ezért még csak pár hónapja álltunk neki az új daloknak, de van olyan, amit már játszunk a koncerteken.
Fokozatosan dolgozgatunk az új anyagunkon és a lehető leghamarabb, de az éven mindenképp ki szeretnénk jönni egy demóval, ami már a mostani Hind-ot fogja bemutatni.
 
Ha pár szóban be akarnátok mutatni a muzsikátokat, hogyan jellemeznétek?
 
Ez idáig teljesen a Heavy Metal keretein belül mozogtunk, de az új dalok már egy szélesebb zenei palettáról erednek. Továbbra is a dallamos metál vonalat követjük, csak egy durvább, keményebb verzióban, ahol föllelhetők lesznek más stílusokra jellemző zenei megoldások is.
 
Mik a terveitek a 2012-es évben?
 
Szeretnénk, hogy minél többen megismerjenek minket, ezért a lehetőségeinkhez mérten elmegyünk bárhová, ahol igény van a ránk. Kaptunk egy-két ígéretet nagyobb zenekaroktól, elő zenekari posztra, amikkel szeretnénk majd élni. Mindemellett készülünk az új demóra.
 
Köszönjük szépen a megkeresést!
 
 

Címkék: interjú

Pulzus tehetségkutató - I. forduló - 2012.02.06.

2012.02.05. 10:11 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

 
Február 6-án, a Pecsa Caféban megrendezésre kerül a Pulzus tehetségkutató első selejtezője, mely a metal és a metalcore jegyében zajlik majd.
 
A versenyző zenekarok az ország különböző pontjairól érkeznek,hogy megmutassák tudásukat a zsűrinek és a remélhetőleg szép számmal megjelenő közönségnek is.
 
Mivel a rendezvényre a belépés ingyenes, így várunk minden zeneszeretőt, akinek nincs jobb dolga hétfő este:)
 

A február 6-án bemutatkozó zenekarok:

 Psycho Angels (Tata), Ephorosz (Székesfehérvár), Eye for I (Budapest), Reason-X (Tatabánya), Stream (Kaposvár), Pure Tears of Dolori (Várpalota), Delirium (Géderlak), No More Gravity (Budapest), The Fibonacci Project (Budapest), Over Help (Budapest).

 

A zsűri tagjai az első fordulón: 

 
Schwartz Gábor - Az első díjat felajánló Fon-Trade KFT képviselője
Lévai Hangyássy László - Hangya Produkció ( Zorall, Rock'n Roll Swindle,Macskajaj)
Gyurcsik György - Rockvilág / Rockpanoráma
Hajnal Gábor - a Piramis zenekar menedzsere
 
Köszönet támogatóinknak: Fon-Trade KFT, Paiste, Gitárcentrum, Render Media, Csepel Zeneművek, Hangya Produkció, Kontakt Rádió, Rockerek.hu, Rádió17, Rockpanoráma, Pecsa Café, Petőfi Csarnok
 
 

Címkék: pulzus

Új lehetőség rock zenekaroknak - Honey Rock Klub a Stadionoknál!

2012.02.05. 09:35 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

Az eddig, ilyen célokra kevésbé kihasznált Honey Grill történetében február 11-én egy új fejezet kezdődik. Egy underground klubbuli sorozat veszi kezdetét, mely a jelenlegi tervek szerint minden második szombaton fog bekövetkezni. Alkalmanként 3-4 kevésbé ismert, de annál lelkesebb rockzenekar számára adódik lehetőség, hogy bemutatkozzon a publikumnak.Mivel a hely befogadóképessége eléri akár a kétszázat is, ér szólni a haveroknak is :)

A bulik minden esetben ingyenesek lesznek és a helyszínen profi hangosítás áll a zenekarok rendelkezésére. Az első koncert február 11-én a Moszkvics, a Helldiver és a Tűzvihar zenekarok közreműködésével fog bekövetkezni.

 
A zenekarok jelentkezését továbbra is várjuk ide: k-soft@rockerek.hu
 
Az oldalt pedig ér lájkolni itt: www.facebook.com/honeyrockklub

Címkék: ajánló

Csak - Írd meg levélben

2012.02.02. 21:37 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

 
Elkészült a debreceni Csak zenekar legújabb EP-je, mely az Írd meg levélben nevet kapta. Az anyag véleményezését rábíznám inkább a profikra, viszont József Attila Szerelmes versének feldolgozását,  főleg így Valentin nap előtt mindenkinek ajánlom.
A zenekar új lemez megszületését február 3-án, a debreceni Incognito Bárban ünnepli majd, ahová mindenkit szeretettel  várnak.
 
Az EP-n a következő dalok találhatók:
 
Felavattam a tollam
Emberi szerelemmel
Írd meg levélben
Elengedem, menjen
Szerelmes vers - József Attila
 
A dalok a zenekar honlapján meghallgathatók.
 
 

 

Címkék: hírek

Gólyavári Rockesték - harmadik este

2012.02.02. 20:10 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

Megérkeztünk a harmadik estéhez. A másodikhoz képest ebben több a zene és elérkeztünk a KISZ zenével kapcsolatos tevékenységéhez is. Olvassátok! Érdekes! :)

A Rock zene megjelenésének társadalmi hatásai hazánkban és külföldön:

A Rock zene és a körülötte létrejövő társadalmi jelenségre, mind a “Nyugat”, mind a “Szovjet típusú hatalmak” igen érzékenyen reagáltak. A hatalmi reakciók között némi átfedés fedezhető fel abban a tekintetben, hogy mindkét oldal tartott a Rock zene társadalmat érintő hatásaitól.
 
Hazánkban a II. Világháborút követően, egészen a hatvanas évekig a fiatalok szórakozása egyhangú és eseménytelen volt. Hatósági rendelkezésekre a táncos összejöveteleken, csak a rendszer erre a célra kijelölt emberei által megfelelőnek minősített, „hivatalos ízlésnek megfelelő” hivatásos zenész tevékenykedhetett. A „felnőttek társadalma” és a nyomasztó mértékeket öltő pártbürokrácia kevés figyelmet fordított a fiatalok igényeire, nem hagyta kibontakozni őket. Az ifjúság gyűlölte a beszabályozást, és a rájuk erőltetett monoton fojtogatóan „biztonságos és nyugodt” légkört, illetve a beidegződéssé vált családi és társadalmi szokásokat. 
 
 
A szabadidős program ez idő tájt nem lehetett több mint egy füstös unalmas presszó, mozi (például Bástya mozi), olvasás, rádióhallgatás, esetleg színház vagy munkahelyi, iskolai színjátszó körök. A rendszer munkahelyek és iskolák „központi szórakoztatásával” és ezek visszatérő tömegprogramjaival (mint például a május elsejék, építőnapok, majálisok, vállalati kirándulások, focimeccsek, kulturális és egyéb vetélkedések, Ki-mit tud, stb.) próbálta lekötni és szórakoztatni a társadalmat. Ezt a hangulatot az olyan filmek, mint a „Csinibaba”, a „6:3 avagy, játszd újra Tutti” a „Sose halunk meg” vagy a „Csocsó, avagy éljen május 1-je!” remekül visszaadják.
 
 
Sebők János – „Rock a vasfüggöny mögött” című könyvében így ír erről az időszakról: 
 
„…1948-ban felszámolják az utolsó demokratikus hagyományokat, s az ország megindul a lenini úton, miközben a dolgozótömegek – öregek és fiatalok egyaránt – az új „slágereket” énekelve hirdetik: 
„A Párttal, a néppel egy az utunk, / A jelszavunk munka és béke, Mi kommunista ifjak indulunk, / Mert bennünk apáink reménye…”1948, a fordulat éve után ez a „hangváltás” már nagyon markánsan érezhető a kulturális életben is. A szocialista „építés” fő feladatai között fontos szerepet kap a kulturális forradalom” végrehajtása, többek között a polgári tartalmú és szellemiségű zenei örökség felszámolása. A „tisztogatások” szükségességének meghirdetése után a dogmatizmus nem tűrt meg többé egyetlen nyugati, vagy nyugatinak bélyegzett irányzatot sem. A hivatalos kultúrapolitika egyik célja a „szocializmustól idegen” művészet és szellemiség kiszűrése és a polgári tartalmú és felépítésű kulturális élet maradványainak eltüntetése lett. Ennek eredményeként - az elsők között - került a „likvidálandók” listájára a nagyvilági szórakozás, a szórakoztatóipar, a legendás „pesti Broadway”. A fővárosban és a vidéki nagyvárosokban egymás után tűnnek el a lokálok, az orfeumok, a revüszínpadok, a zenés-táncos szórakozóhelyek…” 
 
Már a Rock N’ Roll megjelenése előtt 1948-ban a blues és a jazz korszakában, a kommunista párt Szabad Nép című lapja cikket közöl, és egyben irányelveket határoz meg a hazai tánczenével kapcsolatban és a nyugati zenékkel szemben:
 
„…slágereknek a szövege végtelenül ostoba, undorító, ugyanez áll a slágerek zenéjére is…természetesnek véljük, hogy az éjszakai lokálok közönsége ebben a zenében éli ki nosztalgiáját a boldog Amerika felé, viszont ez a zenei amerikanizmus megrontja a dolgozók egészséges életszemléletét, ízlését…A városi kispolgár slágerkultúrája beteges embereket szül. Elég, ha csak azt nézzük, hogy a nyugatról nemrég behozott táncok, énekek, kabarék és revük hatására milyen erkölcsében, szellemében beteges embertípus formálódott: a jól ismert jampec…”
 
A háborút követő években tőlünk nyugatra is gyökeres változásokon ment keresztül az életmód, a politika, a társadalom, a kultúra és ezen belül természetesen a zene. Ez a változás azonban egészen mást jelentett, mint nálunk. Velünk ellentétben Amerikát nem érintette a háború rombolása, és rohamléptekben nőtte ki magát és vált a Szovjetunió ellentétét jelentő nagyhatalommá. Míg nálunk javában dúl a diktatúra, ott egy teljesen újfajta szemléletmód volt kialakulóban. A szabadság érzete egyre felerősödik, és ezzel párhuzamosan kezdetét veszi a Rock N’ Roll jelenség „világhódító útja”. Vitathatatlan, hogy a Rock N’ Roll szele ekkor hatalmas port kavart, és a „Szabadság földje” (legalábbis ami a politikát és az egyházat illeti) eleinte igen heves tiltakozással fogadta ezt a jelenséget, egészen addig a pontig, amíg meg nem látták a benne rejlő igen komoly üzleti lehetőségeket.
 
 
Az 1956-os forradalom eseményeit követően a pártállam eleinte nem tulajdonított nagyobb jelentőséget a könnyűzenének, azonban ez a későbbi évek során egyre nagyobb figyelmet kapott. A figyelem főleg akkor erősödött, mikor a Rock N’ Roll jelenség hazánkat is elérte, hiába „óvta” a hatalom minden lehetséges intézkedésével a társadalmát annak érdekében, hogy a „luxemburgi zenék” ne fertőzhessék meg a szocialista ifjúságot. A „világvevő rádiók” megjelenésével a társadalom erre nyitott tagjainak számára elérhető lett a Radio Luxembourg német adása. Abban az időben itt - illetve a Szabad Európa Rádión keresztül - volt lehetőség meghallgatni a rendszer számára nem kívánatos „nyugati slágereket”, és bár a hatalom tiltotta az adó hallgatását, próbálta zavarni annak vételét, nagy valószínűséggel nem volt olyan fiatal, aki legalább a kíváncsiságtól vezérelve ne hallgatta volna ennek adását, amennyiben erre lehetősége nyílt. A diktatúra nem kért a nyugati mintára tomboló „dühöngő ifjúságból”, sőt nemes egyszerűséggel az új zenei (és egyben kulturális és divat) hullámot egyenesen a nyugati imperializmus, szocialista fiatalsággal szembeni bomlasztó fegyverének titulálta.
 
Akár fegyver, akár nem vitathatatlanul hatásos, hisz utat tört magának, megtalálta közönségét, vagy inkább a közönség talált rá. A Rock N’ Roll egyet jelentett a tiltott gyümölccsel, a lázadással, a szabadsággal. A nagy nehézségek árán „becsempészett” lemezek titokban jártak kézről-kézre. A „nyugati holmik” birtokosai a fiatalság körében igen nagy népszerűségnek örvendhettek, nem is beszélve azokról a fiatalokról, akik nem kis nehézségek árán hangszert ragadtak, és „beat zenekart” alapítottak.
 
A KISZ „könnyűzenei politikája”:
 
„…A Szovjetunióban is vannak jampecek, de sokkal kisebb számban, mint nálunk, azért, mert ott színházban, cirkuszban és mindenütt kigúnyolják őket. Valami ilyesmit kellene nálunk is csinálni…”
 
A KISZ tevékenységét azért fontos megemlítenem ebben a témakörben, mert ez a szervezet a pártállam korszakában mindvégig jelentős szerepet töltött be az ifjúsági kultúra kezelésében. Gyakorlatilag egy „államosított civilszervezetről” beszélünk, ami a rendszer elvárásainak megfelelően kezelte a fiatalságot, de ugyanígy visszajelzést adott az igényeikről (akár jelentés akár kérés formájában) a pártvezetésnek, ezzel is biztosítva a szervezetük ellenőrzött működését és egyúttal azt is, hogy a KISZ illetékesei képviseljék a felsőbb szervezetek álláspontját. 
 
Megalapításáról 1957. január 25-én döntöttek, abból az apropóból, hogy a fiatalok ekkor még nem álltak a Kádár-kormány mellett, így egy ifjúsági szervezet útján próbálták bevonni őket a rendszerbe. Ennek a szervezetnek fokozottan nagy volt a felelőssége, mivel a már idősödő pártvezetés egyre kevésbé látta át a fiatalok helyzetét, és a szórakozás utáni igényeikkel sem volt képes megfelelően azonosulni. Mindezek mellett tisztában voltak annak tényével, hogy törekedniük kell arra, hogy a fiatalság köreiben a párt népszerűsége biztosított legyen.
 
A helyi KISZ szervezetek gyakorlatilag egyfajta „államként működhettek az államban”. Ennek ismeretében a könnyűzenével kapcsolatos álláspontjukat nem lehet teljes mértékig általánosítani. A szórakozóhelyek vezetői, vagy épp a művelődési központok igazgatói gyakran a jól jövedelmező tevékenységük miatt hunytak szemet a népszerű zenészek olyan megnyilvánulásai felett, amelyek nem feltétlenül voltak összhangban a szocialista állampolgártól elvárt normákkal. A vezetés gyakran eltekintett a számonkérésektől. 
 
 
A KISZ illetékesei saját mindenkori érdekeit szem előtt tartva néhol támogatták, néhol tűrték, néhol tiltották az aktuálisan „beszivárgó” nyugati irányzatokat. Aczél György a nyugati szubkultúrákkal szembeni küzdelemben is a szovjet mintát követte. Álláspontja szerint ifjúságpolitikai kérdésekben a KISZ jelentette a megoldást, mert ez a szervezet nemcsak politikai célkitűzéseket adhat, hanem kulturális neveléssel meggyőzheti a párt érdekeinek azokat a fiatalokat, akik amúgy nem érdeklődnek a politika iránt. A fiatalokat a szervezeten keresztül igyekezett terelni a szocialista eszmék felé az Acélra jellemző „kegyet gyakorló engedékenységgel”. A mindenkori kontrolt azzal a frappáns megoldással lehetett bebiztosítani, hogy míg központilag engedélyeztek egy évek óta követelt és többnyire nyugaton már aktualitását veszett irányzatot, addig tiltották az épp kibontakozóban lévő underground törekvéseket. 
 
„Menjenek táncolni fiataljaink, ha ezt szeretik, de ne tűrjük a jampeceket…”
 
Mindamellett, hogy a KISZ alapvetően az ideológiai útmutatásról szólt, nem csupán politikailag nevelt. Értékközvetítő szerepet is betöltött, hisz kultúrát közvetített. Közösségi életet teremtett, lekötötte és foglalkoztatta a fiatalokat (például KISZ táborok), sok esetben célt adott tagjainak, gyakorlatilag a KISZ (fiatalabbak esetében úttörő) mozgalom időszakában jellemzően nem volt „tétlen fiatal”. A rendszerváltást követően hazánkban hasonló hatékonysággal és támogatottsággal működő ifjúsági szervezettel legjobb tudomásom szerint már nem találkozhatunk.
 
A KISZ olyan dolgokat is képes volt „kilobbizni” a párt felsőbb vezetőségénél, amire egy párton kívüli szervezet képtelen lett volna. Sikerült például elérniük azt, hogy a pártálam szemében örök szálkát jelentő Rock zenekarok, akik korábban több városból is ki voltak tiltva, végül egy KISZ-es rendezvény keretében koncertezzenek. Az indok egyszerű: A szervezet tisztában volt azzal, hogy ezek a zenekarok mennyire népszerűek a fiatalság körében, és mivel a velük szembeni tiltással a párt vezetői korábban nem érték el a kívánt eredményeket, igyekeztek ilyen formában „megszelídíteni” az irányzatot. 
 
Vége a harmadik estének.
 
Szerző: Novák Árpád
 

Címkék: gondolatok

Szavazz a Thornwill zenekarra - a tét: fellépés Londonban!

2012.02.01. 20:16 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

A zenekar kiválasztásra került a Hard Rock Café nemzetközi játékában, melynek tétje egy fellépési lehetőség a londoni Hyde Parkban. Január 25. és február 5. között a zenekar egy dalára lehet szavazni a Hard Rock Café Budapest Facebook oldalán. A pályázó magyar zenekarok közül kilenc kerülhet be a regionális, budapesti döntőbe és onnan már csak egy lépés lehet London!

Ha a Kiss Forevernek sikerült, a Thornwillnek is sikerülhet! :) Ehhez csak a Ti támogatásotokra van szükség!
 
Amit tenned kell, ha szereted a zenekart és támogatni szeretnéd őket:
Lájkold a Hard Rock Café Budapest Facebook oldalát (https://www.facebook.com/hardrockcafebudapest) és töltsd le a dalukat a Hard Rock Rising 2012 menüpont alatt. Minden egyes letöltés egy szavazatnak számít. Minden rajongó csak egyszer szavazhat, de arra az egy szavazatra számítunk! :)
 
 
 

 

 

Címkék: hírek

A Flúg zenekar keresi új dobosát!

2012.02.01. 20:15 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

Az év elején Barta Dani és a Flúg útjai különváltak. A zenekar ezúton keresi új dobosát. Légy elszánt, csapatjátékos és persze tudj jól dobolni :) A zenekarnak eddig négy lekötött bulija van tavaszra, illetve egy fix helye Érden, ahova kéthavonta várja a flúgosokat :) Idén tervben van egy új klip és a közeli tervek között szerepel a következő nagylemez is. 

 

A további feltételekért és információért írj ide : flugosrob@gmail.com
 
 
 

Címkék: hírek

Éjfény hírek - megvan az angol név!

2012.01.31. 21:48 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

 
Morrlah lesz az Éjfény zenekar angol neve. Bár remek név ötletek érkeztek a pályázatra, a zenekar a magyarul is könnyen kiejthető Morrlah-t választotta. A beérkezett nevek közül a Nagy Krisztián által ajánlott Moonblaze tetszett legjobban a zenekarnak, így Krisztián lesz az első, akinek eljuttatjuk majd az Éjfény/Morrlah új lemezét.
Morrlah egyébként Fantáziaország legősibb és legbölcsebb lakója.A Bánat mocsarának közepén,a Teknős-hegy alatt él, és majdnem mindent tud :)
 
A lemez jól halad, a borító már tervezés alatt van és nemrégiben elkészült néhány promófotó is. A zenekart legközelebb február 17-én láthatjátok és hallhatjátok a révkomáromi Rock Club 25-ben, a Decaying Incest társaságában, majd következik még két önálló buli és utána indul a közös zajongás a Cadaveressel. 
 
Figyeljétek a zenekar Facebook oldalát a friss hírekért!
 
 
 
 

https://www.facebook.com/Ejfeny 

 

Gólyavári Rockesték - második este

2012.01.31. 17:29 | Metalkilincs | Szólj hozzá!

 
Folytatódnak a Gólyavári Rockesték. Érdemes mindegyiket elolvasni, mert úgy lesz szép és kerek. A mai "este" kicsit inkább történelem, mint zene, de ez lényeges része az egésznek. :)
 
A zene, mint az önkifejezés eszköze:
 
Az emberiség történelmének talán leghatásosabb önkifejező eszköze a zene, hiszen már önmagában, szöveg nélkül is óhatatlanul érzelmeket, és gondolatokat ébreszt, a közösségi élet szerves részét képezi, sőt sok esetben a zene és a „körülötte létrejövő” szubkultúra teremti meg a saját közösségét. Gyakorlatilag az emberiség történetével egyidős.
 
Már az ősember is dobolással vagy egyéb kezdetleges hangszerek segítségével próbált kapcsolatot teremteni a szellemvilággal, a legeldugottabb törzsi kultúrák életében is jelen van minden létező vallás része. Történelmünk során nemegyszer használták katonai vagy politikai célokra. A seregek zenére vonultak hadba. A királyok, vezérek és hős vitézek tetteit dalokba foglalták, toborzódalokkal lelkesítették a férfiakat a hadba lépésre vagy más módon használták fel politikai célokra. A szovjet típusú társadalmakra például kifejezetten jellemzőek voltak a népet lelkesítő és egyben a rendszer ideológiáját hirdető úgynevezett mozgalmi dalok.
 
„…Fel, kommunista ifjú sereg, hajnal vezesse léptedet! Higgy terveidben, jó karodban bízz, Melletted elvtárs a KISZ...” Egységbe forraszt a KISZ dalszöveg részlet)
 
 
A zene hatékony „manipulációs eszköz”, hisz tömegeket képes megmozdítani és ennek hatásossága csak fokozható egy-egy jól eltalált dalszöveg, lelkesítő vagy épp indulatos refrén segítségével. Nem feltétlenül szükséges, hogy nyílt mondanivalót közöljön, hisz a szöveg értelmét a dallam és az ütem képes lehet teljes egészében megváltoztatni. Képes burkolt és kevésbé burkolt üzeneteket közvetíteni és különböző hatásokat elérni azoknál, akikhez eljut a dal vélt vagy valós mondandója. Adott a lehetősége annak is, hogy a hallgató - legyen az akár diák, munkás, értelmiségi, kritikus, népművelő vagy épp cenzor - teljesen más mögöttes tartalmat vél felfedezni egy adott műben, mint amit annak alkotója valóban közölni szeretne. 
 
Sőt, ha bizonyos érdekek úgy kívánják, akkor gyakorlatilag bármelyik dalba, bármit belemagyarázhatnak. A Kádár korszakban az úgynevezett „sanzonbizottság” ezt meg is tette, hisz nagyrészt az volt a feladata, hogy a „rendszer érdekeit veszélyeztető” alkotásokat a lehető legnagyobb hatékonysággal kiszűrje, hisz az ő elfogadásuk nélkül engedélyezett formában dal nem kerülhetett a hallgatóság elé. Az olyan zenekarok dalait, mint például a P. Mobil a szövegeik vélt, vagy valós politikai tatalma miatt rendszeresen visszadobta.
 
A fent leírtak talán magyarázatot adnak arra a kérdésre, hogy bizonyos politikai hatalmak vagy egyéb szervezetek védekező állásponttal, vagy épp támadóan lépnek fel a „nem kívánatos” alkotásokkal szemben. Itt nem feltétlenül a szélsőséges mondanivalóról van szó, hisz például a dolgozatomban tárgyalt kultúrpolitika a hazafias érzelmű dalokat, illetve az ilyen beállítottságú zenekarok tevékenységét is nagyban korlátozta. 
 
A cenzúrázással kapcsolatban gyakran előfordul, hogy a cenzor épp ellentétes hatást ér el, mint amit szándékozik, hisz gyakran pont a tiltás teheti vonzóvá az adott dalt vagy előadóját, így gyakorlatilag a tiltó hatalom akaratán kívül gondoskodik a népszerűsítésről.
 
Diktatúra és individuális gondolkodás kapcsolata:
 
„…nem vagy egyedül nem vagy egyedül, valaki egész éjjel hallgat nem vagy egyedül nem vagy egyedül már megint füle van a falnak…” Kontrol csoport - A félelem háza (dalszöveg részlet, megjelenés éve: 1991)
„Gondolkodom, tehát vagyok”, hisz az ember a gondolkodás által érik individuummá, így válik értékteremtővé és teszi színesebbé és gazdagabbá saját társadalmát. 
 
A történelemben azonban jelen voltak, sőt a mai napig jelen vannak diktatúrák, akiknek nincs szükségük semmiféle egyéni látásmódra. Az ilyen típusú társadalmakban a hatalom gyakorlói a maguk módján mindent megtesznek annak érdekében, hogy az elveik és elvárásaik szerint üzemeltetett rendszer tagjainak eszébe se jusson az elvárt normákhoz képest másként gondolkodni. Amennyiben mégis „elkövetnék ezt a hibát” meg fog történni az önvizsgálatra késztetés, és az „elkövetőknek” szembesülniük kell azzal a ténnyel, hogy ez a fajta „lázadó magatartás” egy ilyen típusú társadalom esetében bizony semmi jóra nem vezet. 
 
Az eleinte könyörtelen diktatúra több éves átmenetet követően „konszolidálódott” úgynevezett puha diktatúrává: A negyvenes évek hazánk történelmében sorsfordító korszakot jelentettek. A szovjet megszállástól szenvedő Magyarországon a II. világháborút követő első három év a „többpárti demokrácia” kísérletének időszaka volt. Az választásokon (1945) győztes Független Kisgazdapárt nagyhatalmi nyomásra, koalícióra lépett a szociáldemokratákkal, a Nemzeti Parasztpárttal és a Rákosi Mátyás vezette kommunista párttal. Ekkor indult hazánkban a magánvállalkozások államosítása és a sztálini mintára működő irányított gazdaság egyes elemeinek átvétele. 1946-ban a két világrendszer között „leereszkedik a vasfüggöny” és a kommunisták a háború utáni bizonytalan helyzetben ellehetetlenítették riválisaikat.
Így lettek az 1947-es „kékcédulás” választások eredményeként az országban működő egyetlen politikai erő.  A Szovjetunióval kötött "örök barátsági szerződés" és az 1949-es "sztálini alkotmány” jó időre bebiztosította számukra a hatalom gyakorlását. Rákosi sztálinista diktatúrája 1948-1953 között befejezte az államosítást, kisajátította a kolhozba terelt parasztság földjeit. A diktatúra "ellenségeit" hamis vádakra épített koncepciós perekben ítéltek el, kényszermunkára küldték vagy vidékre telepítették. Sztálin 1953-ban bekövetkezett halála után, Nagy Imre kormánya alatt az ország egy rövid időre fellélegezhetett, mígnem Rákosi ismét hatalomra került. 
 
A Szovjet Kommunista Párt 1956 februárjában megtartott XX. kongresszusa a sztálini korszak végét jósolta, és ennek hatására Magyarországon elkezdődött a Rákosi diktatúrával szembeni ellenállás, amely 1956. október 23-án forradalom kirobbanásához vezetett. A forradalmi kormány élére Nagy Imre állt, az Ő irányítása alatt visszaállt a többpártrendszer, és hazánk kilépett a Varsói Szerződésből. A szovjet kormány a kezdeti bizonytalanságát követően a katonai beavatkozás mellett döntött, s a november 4-én megindult bevonulásával könyörtelenül verte le a forradalmat. A szovjetek által újjászervezett kommunista párt, élén Kádár Jánossal minden addigit meghaladó megtorlással mutatkozott be. A sokkhatástól sújtott országot ekkor kétszázezernyi emigráns hagyta el.
 
A Kádár János fémjelezte egypártrendszer társadalmának tagjai a mindennapokban eseménytelen, kényelmes, csendes látszatjólétet és konyhakész ideológiát kaptak némi rájuk erőltetett mozgalmi vidámsággal és tenni akarással fűszerezve. Az egyén személyes érdeke a tervgazdálkodásban gyakorlatilag lényegtelennek mondható, hisz a társadalmi igényt nem a nép, hanem a párt és annak propagandistái fogalmazták meg. Elgondolásuk szerint a párt céljai és a szocialista dolgozó nép monumentális tervei a mérvadóak, bármi más, ami ettől eltérő vagy ennek ellentmond, ártalmas lehet a dolgozó társadalom számára, elzüllesztheti, szétzilálhatja, megzavarhatja azt. 
 
„…Jogaid, egyéniséged gyűlölik, robotnak néznek, elveid, önbecsülésed megtörik, a játék vérre megy…” Ossian – Menetelés a vágóhídra (dalszöveg részlet, megjelenés éve: 1993)
 
A fent említett gondolat a rendszer ideológiája szerint valahogy így íródott volna: Majd mi gondolkodunk, te csak legyél és tedd a dolgod.
 
A forradalom végül is egyértelművé tette a hatalom felé, hogy korábbi kormányzási módszereihez többé már nem tud visszatérni. Ennek köszönhetően az 1960-as években reformokkal, amnesztiával „konszolidálta a helyzetet”. Így lett a szovjet blokk országai között hazánk a "legvidámabb barakk" (vitatott értékű) pozíció birtokosa. A "puha diktatúra" szigorú ellenőrzés mellett ugyan, de megnyitotta az ország nyugati kapuit az érdeklődő külföldiek és az utazni vágyó magyarok előtt, azonban a - vasfüggöny ezen oldalán lévő, szomszédos országokhoz képest kedvezőnek mondható - reformok sem bizonyultak elegendőnek a szovjet típusú gazdaság fenntartásához.
 
A hatalom mindent megtett annak érdekében, hogy a jól működő gazdaság látszatát fenntarthassa. Például elítélt és büntetendő magatartásforma volt a munkakerülés, így a társadalom gyakorlatilag minden tagja számára valamiféle munkát biztosított. Ez a törekvés, mint később beigazolódott, több kárt, mint hasznot okozott, hisz a munkahely megléte nem feltétlenül jelentette a hasznos munkavégzést. A szocialista társadalomra jellemző teljes foglalkoztatottság politikája már a 80-as évek közepére csődöt mondott. Jelentősen megnövekedett a "rejtett munkanélküliek" száma és egyre inkább csökkent a munkaerő-kereslet, míg végül hazánkban is megjelent a kor társadalma számára addig nyíltan „ismeretlen” jelenség, a munkanélküliség.
 
A „látszatjólétet” külföldi kölcsönökből is csak nehezen és rövid ideig volt képes fenntartani a pártállam, ráadásul ezek a kölcsönök hamar az ország eladósodását eredményezték, ami máig érzékelhető. Miután Moszkvában Mihail Gorbacsov vette át a kommunista párt irányítását a ránk nehezedő külső nyomás is enyhült. A rendszer összeomlásának egyértelmű jelei ekkor már tagadhatatlanok voltak. Végül az 1989-ben elért minket a demokrácia és ennek következtében, hazánk „keblére ölelte” a nyugati piacgazdaságot, minden hordalékával együtt.
 
„…A jelen a jövő csapdájában, a jövő a jelen csapdájában, a jelen Amerika itt van, de minek…” Beatrice – Amerika hamburgere (dalszöveg részlet 1996)
 
„…Róka Orbán koma Torgyán macinak ellentmond. Tóni a kígyó sziszeg, de a majom a legnagyobb gond. Árpi, a vén kecskebak megnyalja még a sót. Megmarad a káposzta is, bár nem kapott még szót…” Akela – Bolhacirkusz (dalszöveg részlet 1993)
 
A szociális piacgazdaság a maga sajátos megjelenési formájában már a rendszerváltást megelőzően kezdett kibontakozni hazánkban. Ennek jelei eleinte, a lazuló korlátokban mutatkoztak meg, majd szép apránként egyre nyilvánvalóbbá vált a közelgő váltakozás. A 80-as évek végére már erőteljesen ingadozott a szocializmus illúziója, és a nyíltan nem kimondott, de annál inkább érzékelhető gazdasági válsághelyzet mellé komoly társadalmi problémák is társultak. Ugrásszerűen növekedett a válások és halálozások száma, és ezekben az években vezette hazánk az öngyilkossági világranglistát. 
 
„Lassan szívod magadba, ezt a pillanatot, érzem, hogy forró a tested, de abba hagyni még nem akarod. Ez a két lépés a végtelenbe most még túl kevés, De ha átlépünk a korláton, már nincsen szenvedés…” F.O. System – Öngyilkos vágyak (dalszöveg részlet, megjelenés éve: 1990)
 
 „…Ha fiatal vagy, nincs esélyed, minek éljed meg az öregséget? Ha öreg vagy kaphatsz alamizsnát! Várnak téged a népkonyhák. Üvöltve hülyülsz egy primitív gitárral, hülyíted az embereket, a nagy igazsággal! És én, én is egy kicsit, sajnálom én is egy kicsit…” Beatrice – Én is egy kicsit (dalszöveg részlet, megjelenés éve: 1991)
 
Az akkor felnövekvő generáció a felnőttkor küszöbén teljes tanácstalanságban élhette végig az értékrend váltást.
 
„…Nagy árat fizettünk érted szabadság, drágább lett a lánc. A forradalom rajtunk nem segít, vége már, elmarad a nagy ünnep. Hé, mama! Azt ígérted, hogy jobb lesz majd, ha jól és sokat dolgozunk. De az idő nem dolgozik nekünk, csak megöregít.” Beatrice – Én is egy kicsit (epilógus, megjelenés éve: 1991)
 
 
„… aki élve megúszta boldogan integet nincs itt már dolgod megtette, amit lehet. Mi szeretünk téged, búcsúzzunk szépen Iván, ha hazaérsz egyszer neked is jobb lesz talán…” Auróra - Viszlát Iván (dalszöveg részlet, megjelenés éve: 1989)
 
A felnőtt és felnövekvő generációk körül ekkor a világ ekkor hatalmasat fordult. Hirtelen sok mindent szabad lett tenni, amire azelőtt gondolni sem lehetett. Kérdés, hogy mindezeknek mennyire volt ésszerű helye az akkori társadalomban. A régi „keleti” problémák helyét új „nyugati típusú” probléma váltotta fel, miközben társadalmunk gyakorlatilag kötéltáncot lejtett a fennmaradásért.
 
 
 Vége a második estének.
 
Szerző : Novák Árpád
 
 

Címkék: gondolatok

süti beállítások módosítása